Aku Praktikal : Kerja Aku

>> 20 Mac 2010

hmmm...sekarang dah bulan 3. minggu depan lak elaun masuk...bestnye. papepun, nak story sikit pasal kerja aku time praktikal ni. ni antara kerja yang aku kena buat sepanjang 6 bulan ni...kerja aku, kena buat 'machine part drawing'. kebanyakannye shaft lak tu...bosan-bosan!!! tapi nak buat camne. kerja ni lagi best daripada buat documentation...



ni la antara mende yang aku kene lukis. yang atas tu shaft je. yang bawah lak flange. disebabkan ukuran tak de, so aku kene ukur dulu la sebelum boleh lukis...



aku selalunya ambil ukuran komponen kat storehouse. kena jalan kaki jauh gak dari office aku. semua komponen disimpan dalam tu. nak bawak keluar nanti banyak kerja lak. nak hantar balik lagi. dah la berat mende ni...time nak ambil ukuran tu kena la buat sketching dulu. biarpun tak berseni, janji paham time nak buat drawing nanti dah la... alat yang aku guna untuk ambil ukuran ni, vernier caliper 200mm. kalau shaft tu besar sangat kena guna vernier caliper lagi besar la...




dah siap amek ukuran kat storehouse, aku balik ke office untuk mengadap laptop lak. time ni la baru start buat drawing. selalunya lepas lunch baru start buat. aku guna software autodesk inventor untuk wat kerja ni. belajar kat KKTM dulu. nak guna autocad jadi lambat lak nanti sebab senang wat 3D terus guna inventor...



dah siap wat komponen tadi, masukkan lah ia ke dalam border seperti yang ditunjukkan. time ni kena buat dimensioning skali la. hentam saja...pastu kena convert drawing ni kepada autocad file sebab company tu install autucad je dalam desktop mereka. biasanye boleh siap kejap je, tapi sebab dok layan mende lain time buat drawing ni, masa kerja ku telah dipesongkan wat sementara...camtu je la.

0 komen:

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP